A LA MEDIA NOCHE Y MEDIA

Dirección / Direction:
Marite Ugas & Mariana Rondon
Producción / Production:
Venezuela, Perú 1999. 90 minutos. 35 mm. Color
SINOPSIS

Un tablero de juego donde apuestan el amor y el fin del mundo.

Una gran ola amenaza con destruir la ciudad. Sus habitantes huyen atemorizados; pocos son los que quedan en las calles casi desiertas. SEBASTIAN, un joven escéptico e indeciso; ANA, una mujer que busca en los otros la pasión que ella no vive; y una NIÑA apocalíptica siguen en la ciudad, y hacen de ella un tablero de juegos, donde apuestan el amor y el fin del mundo.

SYNOPSIS

A games board, where the stakes are love and the end of the world.

A huge wave is about to destroy the city. Many people leave in panic, only a few remain in the lonely streets. Among them are SEBASTIAN, a skeptical and irresolute young loner; ANA, a woman who seeks in others the passion she can’t live; and an apocalyptic GIRL. They turn the city into a games board where the stakes are love and the end of the world.

NOTA DE LAS DIRECTORAS

… Si le tiras piedras, el mar se pone bravo.

Es fin de milenio. Vuelta al miedo ancestral. En nuestro relato, una ola apocalíptica. Llega la hora del cambio y las decisiones: recuperar a quien amas, quizás inútilmente, o realizar sacrificios para que “… el mundo no se acabe”.

Nuestros personajes eligen el juego para salvarse, y para no perder deben seguir jugando. A LA MEDIA NOCHE Y MEDIA propone un sendero fragmentado, donde el relato se va desmintiendo y solo queda seguir el hilo de las emociones…

“¿Jugamos?”

DIRECTORS STATEMENT

…If you throw stones at the sea, it will get angry.

It’s the end of the millennium. Back to ancient fears. In our story, an apocalyptic wave. It’s time for changes and decisions: to get back the loved one, although it may be useless, or make big sacrifices to hinder “the end of the world”.

Our characters choose the game to save themselves, and, in order not to loose, they must keep on playing. At Midnight and a Half proposes a fragmented path, where the story falls in contradictions and the only remaining way is to follow the chain of our emotions…”

Shall we play?”

FICHA TÉCNICA

Una producción de SUDACA FILMS en coproducción con SONIMAX (Venezuela), IMAGEN LATINA (Perú), ARTCAM INTERNATIONAL (Francia) y NERIO BARBERIS (México) con apoyo del CNAC (Venezuela) CONACINE (Perú) HUBERT BALS FUND (Holanda) y FONDS SUD CINEMA (Francia).

  • Guión, Producción y Dirección / Script, Production and Direction: Marité Ugás & Mariana Rondón
  • Fotografía/ Cinematography: Micaela Cajahuaringa
  • Montaje/ Edition: Alberto Gómez
  • Música/ Music: Ignacio Barreto, Trina Medina, Los Rodríguez
  • Sonido/ Sound: Rosa Maria Oliart, Aurora Ojeda, Franklin Hernández
  • Arte/ Art Erasmo Colón, Emiliano Borges
  • Producción/Producer Victor Luckert
REPARTO / CAST
  • SEBASTIÁN: Salvador del Solar
  • ANA: Maria Fernanda Ferro
  • LA NIÑA: Constanza Morales
NOTAS PRENSA

“Sexy performers, a sure helming hand and infectious music could allow this magically realistic Latin creation to head north, with vid interest assured at the very least… Pic’s elliptical, enigmatic style isn’t for auds who like their packages to have neat right angles, but the helming, lensing and editing are reassuringly tight, leading to a finish that answers most of the questions raised, while leaving a few bigger ones open.” Variety. 31 de Julio, 2000.

“This existentialist film might be a film about expectations, but those expectations would belong to the viewer and not the characters… and it might be easier to compare this film to Jim Jarmusch’s Stranger than Paradise or any of Godard films, but especially Forever Mozart.” Seattle Weekly. 11. Mayo, 2000.

“A la Media Noche y Media, una sorpresa de este festival… Lo más destacable es la delicada imbricación de tiempos y significados, y cómo dos debutantes logran ese virtual deslizamiento a tres puntas que va marcando una suerte de dimensión extraña y misteriosa.” Brecha. Uruguay. 23 de Junio, 2000.

“One of the best of the Chicago Latino Film Festival” Chicago Tribune. 13 de abril, 2000.

“Une petite perle fantastique venue d’ Amerique latine” Le Journal, Mons, Belgica. 25 feb, 2000

“The picture is an interesting one that requires the audience to exercise their gray matter a little” Mainichi Daily News, Tokyo. 1 de nov, 2000.

“A fotografía do film e muda conforme as transformacoes dos presonagens. No início, as cores fortes sao predominantes. A medida em que as atitudes se tornam mais ambíguas, a luz ganha tons mais escuros e as sombras prevalecem.” La folha de Sao Paulo. 27, oct, 2000.

DESCARGAS / DOWNLOADS
NOTAS DE PRENSA
CRÍTICA
PRESSBOOK
PREMIOS
  • Mejor Opera Prima/ Best First Film Providence Film Fest, 2000
  • Mejor Opera Prima/ Best First Film Festival de Montevideo 2000
  • Mejor Opera Prima/ Best First Film Festival de Mérida 2005
  • Selección Oficial Tokyo International Film Festival 1999
  • Premio a la producción 1997 Hubert Bals Fund, Rotterdam
  • Premio a la producción 1997 Fonds Sud Cinema, Francia
  • Primer Premio Guión y publicación en MonteAvila, 1997 FUNDAVISUAL LATINA-Venezuela

GALERÍA DE FOTOS

PARTICIPACIÓN OFICIAL EN FESTIVALES INTERNACIONALES

  • TOKIO International Film Festival. Japón. Noviembre, 1999
  • Rótterdam International Film Festival. Holanda, Febrero, 2000
  • Seattle International Film Festival, USA. Junio, 2000
  • Festival de Cine Independiente de Buenos Aires. Abril, 2000
  • Rencontres de Toulouse, Francia. Marzo 2000
  • Encuentro de Lima, ELCINE. Agosto, 1999
  • Festival au Femenin- Arcachon, Francia, Setiembre, 1999
  • Festival de Amiens, Francia, Octubre, 1999
  • Mostra de Sao Paulo, Brasil. Octubre, 1999
  • Festival de cine Latinoamericano en la Habana, Diciembre, 1999
  • Festival internacional de Puerto Rico. Febrero, 2000
  • Festival international du films d´ Amour- Mons, Bélgica. Febrero 2000
  • Festival de Villeurbane- Lyon. Francia. Marzo 2000
  • Chicago Latino Film Festival. USA. Abril, 2000
  • Providence International Film Festival. USA Abril, 2000
  • Montevideo International Film Festival. Abril, 2000
  • Miami Latino Film Festival. Mayo, 2000
  • Los Angeles Latino Film Festival. Julio, 2000
  • Varsovia International Film Festival, Polonia, Octubre, 2000
  • French- Hispanic Film Festival. Miami. Julio, 2000
  • Femminale, Cologne, Alemania, Octubre, 2000
  • Muestra de la OEA en Washington. USA, Octubre, 2000
  • Festival CineVistas, Texas, USA. Octubre, 2000
  • Festival de la Ciudad de México. October, 2000
  • Atlanta Latino Film Festival,USA Noviembre, 2000
  • Belo Horizonte Film Festival, Brasil, Noviembre, 2000
  • Mannheim International Film Festival. Alemania. Noviembre, 2000
  • S. Francisco Bay Latino Film Festival . Noviembre, 2000
  • San Diego Latino, USA. Marzo, 2001
  • Festival Latino de Lleida, España. Marzo 2001
  • Milan Latino Festival, Italia. Mayo 2001
  • Festival CineSul. Rio, Brasil. Junio 2001
  • Latin Beat. New York USA. Agosto 2001